Agresja Rosji na Ukrainę stanowi jawne naruszenie fundamentalnych zasad prawa międzynarodowego, do którego odwołują się liczne instytucje międzynarodowe w regionie Morza Bałtyckiego (RMB). Podejmując decyzję o zawieszeniu uczestnictwa Rosji i Białorusi w tych strukturach współpracy regionalnej, państwa regionu dowiodły, że wykluczają współpracę z agresorem. Ostracyzm wynikający z wprowadzonych sankcji organizacyjnych spowoduje długotrwałe zamrożenie kontaktów politycznych, które będą trudne do odbudowy także na poziomie lokalnym.
Reakcja struktur współpracy regionalnej w RMB. Sankcje nałożone na Rosję po jej inwazji na Ukrainę mają wielopłaszczyznowy charakter, obejmujący wymiar gospodarczy, energetyczny oraz dyplomatyczny (zob. więcej „Komentarze IEŚ”, nr 539 – cz. 1 oraz „Komentarze IEŚ”, nr 540 – cz. 2). Te ostatnie mają wydźwięk wizerunkowy, ponieważ podważają międzynarodową pozycję Rosji, przynosząc tym samym istotny uszczerbek na jej wizerunku globalnym oraz regionalnym.
W regionie Morza Bałtyckiego pierwszą instytucją, która zareagowała, była Konferencja Parlamentarna Morza Bałtyckiego (KPMB). Już 25 lutego w oświadczeniu przewodniczącego oraz wiceprzewodniczącego KPMB znalazło się potępienie nieusprawiedliwionego ataku militarnego i inwazji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Pyry Niemi oraz Johannes Schraps podkreślili, że agresja ta stanowi pogwałcenie prawa międzynarodowego i praw człowieka, których przestrzeganie jest podstawą regionalnej współpracy parlamentarnej. Stanowisko to zostało poparte przez delegatów dziesięciu parlamentów narodowych, pięciu parlamentów regionalnych oraz trzech organizacji parlamentarnych, którzy w deklaracji z 12 marca postanowili o zawieszeniu udziału dwóch izb Federacji Rosyjskiej: Dumy i Rady Federacji oraz czterech parlamentów regionalnych (obwód kaliningradzki, Republika Karelii, region Leningradu i miasto Petersburg) w dorocznej konferencji, spotkaniach ciał roboczych, obradach, pracach i projektach KPMB.
3 marca 2022 r., po szybkich konsultacjach pomiędzy ministerstwami spraw zagranicznych dziesięciu państw członkowskich Rady Państw Morza Bałtyckiego (RPMB) oraz wysokim przedstawicielem UE do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, oświadczenie w sprawie zawieszenia Rosji w pracach RPMB wydała minister spraw zagranicznych Norwegii, która sprawuje obecnie przewodnictwo w tej organizacji. W dokumencie podkreślono, że Rosja po zbrojnej agresji nie może czerpać korzyści z jakiejkolwiek współpracy w ramach RPMB. W ciągu minionych trzydziestu lat przejawiała się ona w licznych działaniach i projektach, realizowanych na różnych płaszczyznach, obejmujących tożsamość regionalną, zrównoważony i dobrze prosperujący region oraz bezpieczny i stabilny region (zob. „Komentarze IEŚ”, nr 53). O znaczeniu tego kroku świadczy fakt, że już kolejnego dnia zareagowała na nie rzeczniczka Ministerstwa Spraw Zagranicznych Federacji Rosyjskiej Maria Zacharowa, która podkreśliła dotychczasowe osiągnięcia RPMB na rzecz promocji praktycznych rozwiązań w RMB.
Decyzja RPMB w świetle prawa międzynarodowego. Prawo międzynarodowe, częścią którego są umowy założycielskie organizacji międzynarodowych, wskazuje na normy prawne określające zasady tworzenia i funkcjonowania organizacji międzyrządowych. Istotnym elementem tej gałęzi prawa są normy regulujące sankcje organizacyjne, nakładane na państwo członkowskie z powodu jego zachowania sprzecznego z aktem założycielskim, obejmujące m.in. zawieszenie w korzystaniu z praw i przywilejów członkowskich oraz wykluczenie członka z organizacji.
Wprawdzie RPMB nie jest typową organizacją międzynarodową i nie posiada statutu określającego warunki i tryb nałożenia sankcji, które miałyby na celu skorygowanie zachowania jednego z państw członkowskich, to jednak w szeregu dokumentów politycznych, w tym deklaracji kopenhaskiej z marca 1992 r., leżącej u podstaw współpracy w ramach RPMB, znajdują się odniesienia do innych aktów prawa międzynarodowego. Wskazano w niej, że RPMB opiera się na zasadach zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych, a także w dokumentach wypracowanych w trakcie Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, takich jak Akt Końcowy z Helsinek i Paryska Karta Nowej Europy. W wyniku inwazji Rosji na Ukrainę cele i zasady współpracy określone w tych dokumentach zostały pogwałcone, co w konsekwencji uniemożliwia dalszą współpracę w regionie.
Krytyce poddano także zachowanie Białorusi (mającej status obserwatora RPMB), która udostępniając swoje terytorium Rosji w celu dokonania inwazji wojskowej, stała się stroną konfliktu odpowiedzialną za akt agresji wobec Ukrainy. W związku z tym postanowiono o zawieszeniu współpracy z Białorusią, przynajmniej do czasu, gdy stanie się ona możliwa w oparciu o fundamentalne zasady prawa międzynarodowego.
Agresja Rosji na Ukrainę stoi w jawnej sprzeczności z międzynarodowymi normami politycznymi, kształtowanymi m.in. w trakcie funkcjonowania struktur współpracy regionalnej. Przyjmowane przez nie deklaracje polityczne tworzą tzw. miękkie prawo, które postrzegane jest jako nieformalne zasady kształtujące standardy oczekiwanego zachowania w środowisku międzynarodowym. W związku z tym, mimo iż nie stanowią one źródeł prawa międzynarodowego, ich nieprzestrzeganie może pociągnąć za sobą konkretne skutki, a zawieszenie współpracy z Rosją i Białorusią jest tego przykładem.
Trwalsze zamrożenie kontaktów politycznych z Rosją. Współpraca regionalna w RMB stała się trudniejsza po nielegalnej aneksji Krymu w 2014 r. Większość państw regionu odrzuciła możliwość udziału w X Szczycie państw Morza Bałtyckiego, który Finlandia planowała zorganizować w Turku w dniach 4-5 czerwca 2014 r., w związku z czym spotkanie nie doszło do skutku. W kolejnych latach coroczne sesje ministerialne RPMB były odwoływane, dlatego niemożliwy stał się wielostronny dialog polityczny na wyższym szczeblu – państwa regionu nie zgadzały się na łamanie prawa międzynarodowego przez Rosję i oczekiwały powrotu do sytuacji quo ante w regionie.
Rosja próbowała przekonać państwa regionu, zwłaszcza państwa nordyckie, do prowadzenia polityki „business as usual”, a tym samym do utrzymania przez nią wpływów w istniejących ramach. Chłodne relacje były widoczne również w stosunkach dwustronnych, np. premier Norwegii Erna Solberg udała się z wizytą do Rosji dopiero w kwietniu 2019 r. W ostatnich latach widoczne były próby normalizacji stosunków, wynikające głównie z przekonania o konieczności prowadzenia dialogu na poziomie politycznym. Wzmacniał on wdrożenie praktycznych projektów na północy kontynentu, dotyczących m.in. regulacji połowów, współpracy lokalnej czy też współdziałania w zakresie poszukiwania i ratownictwa na morzu.
Konsekwencją agresji Rosji na Ukrainę będzie również zamrożenie kontaktów transgranicznych na poziomie lokalnym. W dniu 8 marca 2022 r. Komisja Europejska poinformowała o zawieszeniu współpracy z Rosją i Białorusią. Objęto nim dziewięć programów UE w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa na lata 2014-2020 oraz nowego okresu programowania 2021-2027, a także program współpracy transnarodowej Interreg Region Morza Bałtyckiego. To dotkliwa konsekwencja, ponieważ według danych z połowy 2021 r. spośród państw regionu rosyjscy partnerzy byli najliczniej reprezentowani w tym programie. W minionych latach zrealizowano wiele projektów dotyczących szerokiego spektrum życia społecznego, począwszy od kultury i edukacji poprzez ochronę środowiska po innowacyjność i rozwój biznesu. Sprzyjały one podniesieniu wśród społeczności lokalnych świadomości dotyczącej aktualnych zagadnień regionalnych oraz wspierały zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy.
Wnioski i perspektywy
Damian Szacawa
Komentarze IEŚ 561 (73/2022)
Sankcje organizacyjne: zawieszenie współpracy z Rosją w regionie Morza Bałtyckiego