Niebieska gospodarka (blue economy) to koncepcja zrównoważonego wykorzystania zasobów morskich, oceanicznych i przybrzeżnych, która ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego przy jednoczesnym dbaniu o środowisko. W Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii ta część gospodarki generuje w sumie ponad 5 mld euro rocznej wartości dodanej i daje zatrudnienie ponad 200 tys. pracowników. Niebieska gospodarka odgrywa także istotną rolę w osiąganiu celów Europejskiego Zielonego Ładu, w myśl idei Putting the Blue into the Green.
Niebieska gospodarka obejmuje działalności gospodarcze związane z zasobami morskimi, oceanicznymi i przybrzeżnymi, niezależnie od tego, czy podejmowane są one bezpośrednio w środowisku morskim, czy na lądzie. W statystykach Unii Europejskiej przedstawiane są one w podziale na siedem sektorów: żywe zasoby morza, nieożywione zasoby morza, działalność portowa, działalność stoczniowa, transport morski, turystyka przybrzeżna oraz morska energetyka wiatrowa[1].
Według najnowszych danych z EU Blue Economy Observatory[2], dostępnych za 2020 r., niebieska gospodarka w Unii Europejskiej wygenerowała wartość dodaną[3] wynoszącą w sumie 129 mld euro, zatrudniając przy tym 3,34 mln osób. Warto jednocześnie podkreślić, że w porównaniu z rokiem poprzednim wartość dodana zmniejszyła się o 30%, a zatrudnienie o 26%. Spadki te były wynikiem wpływu pandemii COVID-19, szczególnie na sektor turystyki przybrzeżnej oraz transportu morskiego. Tym samym wartość dodana generowana przez niebieską gospodarkę w 2020 r. stanowiła 1,1% całkowitej wartości dodanej UE (1,5% w 2019 r.), a zatrudnienie w tym obszarze odpowiadało 1,8% ogółu zatrudnionych w Unii (2,4% w 2019 r.).
Blue economy w Polsce i państwach bałtyckich – wartość dodana. W ramach niebieskiej gospodarki w 2020 r. działało w Polsce ponad 12 tys. przedsiębiorstw, w Estonii i na Łotwie – po 1,1 tys., z kolei na Litwie – 0,9 tys. Przedsiębiorstwa te w analizowanym roku wytworzyły wartość dodaną wynoszącą odpowiednio: w Polsce – 3,2 mld euro, w Estonii i na Litwie – po 0,8 mld euro i na Łotwie – 0,5 mld euro. Mimo że to Polska osiągnęła najwyższą wartość dodaną, to udział niebieskiej gospodarki w całkowitej krajowej wartości dodanej największy był w Estonii, gdzie wyniósł 3,3%, podczas gdy na Litwie było to 1,6%, na Łotwie – 1,5%, a w Polsce – 0,7%. Pod względem udziału niebieskiej gospodarki w wartości dodanej gospodarki krajowej Estonia zajęła także wysokie, czwarte miejsce wśród wszystkich państw UE (ustępując jedynie Danii, Chorwacji i Malcie). W tym zestawieniu Łotwa znalazła się na szóstym miejscu, Litwa na siódmym, a Polska na dwudziestym.
Analiza struktury wartości dodanej w niebieskiej gospodarce wskazuje, że w Polsce największy wkład miały przedsiębiorstwa prowadzące działalność związaną z żywymi zasobami morza oraz działalność portową (po 0,9 mld euro). W Estonii i na Łotwie dominowały pod tym względem przedsiębiorstwa związane z turystyką przybrzeżną oraz działalnością portową (po ok. 0,1-0,2 mld euro). Natomiast na Litwie największą wartość dodaną wytwarzały przedsiębiorstwa prowadzące działalność związaną z żywymi zasobami morza oraz działalność stoczniową (po ok. 0,2 mld euro).
Blue economy w Polsce i państwach bałtyckich – zatrudnienie. Niebieska gospodarka w Polsce i państwach bałtyckich nie tylko generuje istotną wartość dodaną, ale także odgrywa znaczącą rolę w rynku pracy, oferując zatrudnienie w sektorach związanych z wykorzystaniem zasobów morskich i przybrzeżnych. W 2020 r. w Polsce pracowało w nich 142 tys. osób, w Estonii i na Łotwie – po 29 tys., a na Litwie – 27 tys. Podobnie jak w przypadku wartości dodanej, najwyższy udział zatrudnionych w sektorze niebieskiej gospodarki ogółem odnotowano w Polsce, natomiast w stosunku do ogólnej liczby zatrudnionych pierwsze miejsce zajmuje Estonia – 4,8%, następnie Łotwa – 3,4%, Litwa – 2,1% i Polska – 0,9%.
Ponadto analiza struktury zatrudnienia w sektorze niebieskiej gospodarki wskazuje, że w Polsce najwięcej zatrudnionych pracowało w działalnościach związanych z żywymi zasobami morza (39,7 tys. osób). Wartość ta stanowi 7% wszystkich zatrudnionych w tym sektorze w UE, co plasuje Polskę na piątym miejscu (za Hiszpanią, Włochami, Francją i Niemcami). Kolejno największe zatrudnienie odnotowano w turystyce przybrzeżnej (39 tys. osób), w działalności portowej (31,2 tys. osób) oraz stoczniowej (27,7 tys. osób). Zarówno w Estonii, jak i na Łotwie największe zatrudnienie zanotowano w turystyce przybrzeżnej (kolejno 16,5 tys. osób oraz 14,7 tys. osób). Natomiast na Litwie dominowała działalność stoczniowa (8,6 tys. osób) oraz związana z żywymi zasobami morza (8,2 tys. osób).
Wnioski i perspektywy
[1] Analiza danych dla Polski, Litwy, Łotwy i Estonii obejmuje sześć sektorów – z wyłączeniem sektora morskiej energetyki wiatrowej z uwagi na brak danych źródłowych.
[2] EU Blue Economy Observatory, Sustainable Blue Economy https://blue-economy-observatory.ec.europa.eu/, data dostępu: 16.05.2024.
[3] W analizie wykorzystano wskaźnik wartości dodanej brutto (GVA), obliczany jako różnica między produkcją globalną i zużyciem pośrednim.
[4] Putting the Blue into the Green, https://oceans-and-fisheries.ec.europa.eu/publications/putting-blue-green_en, data dostępu: 16.05.2024.
[Zdj. Foka Szara / chronbaltyk.pl]
Marlena Gołębiowska
Komentarze IEŚ 1129 (104/2024)
Blue economy w Polsce i w państwach bałtyckich