Ukraina stoi w obliczu skrajnie trudnych warunków funkcjonowania krajowego systemu gazowego. Połączenie czynników militarnych wynikających z trwającej wojny oraz ekonomicznych i logistycznych ujawniło głęboko strukturalne problemy związane z bezpieczeństwem energetycznym tego państwa. Mimo że Ukraina posiada największe w Europie pojemności magazynowe na gaz ziemny, to obecnie brak wystarczających zapasów, niska krajowa produkcja i ograniczenia techniczne w przesyle czynią system gazowy niezwykle podatnym na destabilizację. W warunkach wojny szczególnego znaczenia nabierają kwestie finansowania importu, logistyki dostaw oraz dywersyfikacji źródeł.
Rosyjskie ataki na infrastrukturę energetyczną. Na początku 2025 r. Rosja rozpoczęła skoordynowaną kampanię wymierzoną bezpośrednio w sektor gazowy Ukrainy. W wyniku licznych ataków z użyciem dronów i rakiet, w różnych okresach pierwszego kwartału 2025 r. krajowa produkcja gazu ziemnego spadła nawet o 40% względem poziomu bazowego. Wcześniej, w 2024 r., Ukraina utrzymywała wydobycie na poziomie ok. 19,1 mld m3, co pozwalało jej pokrywać istotną część własnych potrzeb (zgodnie z szacunkami przed wojną ok. 70-80% gazu ziemnego zużywanego na Ukrainie pochodziło z krajowego wydobycia). Jednakże w warunkach wojny, gdy część instalacji została bezpośrednio zniszczona lub unieruchomiona, system napotkał liczne ograniczenia. Najnowsza fala ataków w lipcu 2025 r. ponownie spowodowała uszkodzenia zakładów, których nie zdążono jeszcze w pełni odbudować po wcześniejszych zniszczeniach. Ukraina tym samym utraciła nie tylko realne moce produkcyjne, ale również istotną część rezerw operacyjnych. Bez wątpienia prowadzone ataki nie są nakierowane na obiekty o charakterze militarnym, a są ukierunkowane na ograniczenie możliwości przygotowania Ukrainy do sezonu zimowego. W przypadku braku dostępności do gazu ziemnego w państwie tym mogą wystąpić niedobory ciepła, co będzie miało swoje bezpośrednie przełożenie na społeczną akceptację prezydenta oraz rządu na Ukrainie.
Poziom zapasów i mechanizmy finansowania importu. Ukraina posiada największe w Europie podziemne magazyny gazu ziemnego, uwzględniając ich łączny potencjał gromadzenia surowca (31,9 mld m3). W ujęciu światowym większe niż na Ukrainie podziemne magazyny gazu ziemnego występują tylko w USA oraz Rosji. Zdecydowana większość magazynów – 11 z 13 – znajduje się w zachodniej i północnej części Ukrainy (94% wszystkich pojemności magazynowych, tj. nieco ponad 30 mld m3 gazu ziemnego). Natomiast dwa z nich nie są kontrolowane przez władze w Kijowie, a tym samym dostęp do nich nie jest zapewniony („Komentarze IEŚ”, nr 930). Szacuje się, że spośród tych prawie 32 mld m3 realnie wykorzystywane w celach operacyjnych może być 25 mld m3. Jednak zdolność Ukrainy do wykorzystania tych pojemności została mocno ograniczona przez niskie zatłoczenie magazynów po zimie 2024/25. Według szacunków na koniec sezonu zimowego w ukraińskich magazynach znajdowało się jedynie 5,3 mld m3 gazu ziemnego, co stanowi mniej niż 20% ich całkowitej pojemności. W pierwszym tygodniu sierpnia 2025 r. poziom zapasów wyniósł 10 mld m3. Co ważne, szacuje się, że 4-5 mld m3 z tej wielkości stanowi tzw. gaz ziemny buforowy, który nie może być wykorzystany operacyjnie, gdyż jest niezbędny do utrzymania ciśnienia w sieci i stabilności technicznej podziemnych magazynów. Oznacza to, że faktyczny poziom dostępnych zapasów – tzw. czynnych rezerw – wynosił ok. 5 mld m3.
W odpowiedzi na kryzys gazowy Ukraina zdecydowała się na intensyfikację importu. W pierwszej połowie 2025 r. import tego surowca z Europy wzrósł mimo niekorzystnych cen, a dostawy były kontynuowane także w lipcu 2025 r. z kierunku węgierskiego (ok. 36%), Słowacji (32%), Polski (31%) oraz Rumunii/Mołdawii (1%). Docelowo Ukraina planuje zaimportować 5 mld m3 gazu ziemnego do swoich magazynów w ciągu całego 2025 r. Pozyskanie finansowania na ten import stanowiło jedno z głównych wyzwań dla Naftohazu. W samym tylko 2025 r. udało się zabezpieczyć łącznie 812 mln USD poprzez trzy umowy kredytowe: 586 mln USD od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, 113 mln USD od PrivatBanku oraz 113 mln USD od Ukrgasbanku. Zakontraktowano w tym samym czasie ok. 440 mln m3 LNG z USA w ramach czterech umów z koncernem ORLEN.
Strategiczna kooperacja z Azerbejdżanem. W odpowiedzi na konieczność dywersyfikacji źródeł dostaw w 2025 r. Ukraina podjęła istotne kroki w kierunku współpracy z Azerbejdżanem – jednym z kluczowych eksporterów gazu ziemnego do Europy (w 2024 r. dostarczył on 24,4 mld m3, z czego 12,4 mld m3 do państw spoza UE). W lipcu 2025 r. Naftohaz podpisał pierwszą w historii umowę testową z SOCAR Energy Ukraine na dostawę azerskiego gazu ziemnego, transportowanego szlakiem transbałkańskim: Bułgaria-Rumunia-Mołdawia-Ukraina. Chociaż nie ujawniono dokładnego wolumenu dostawy, umowa ta ma znaczenie strategiczne, ponieważ otwiera drogę do dalszych długoterminowych kontraktów oraz współpracy w zakresie możliwości magazynowania na Ukrainie gazu ziemnego z Azerbejdżanu. Strona ukraińska wielokrotnie podkreślała znaczenie tych magazynów dla stabilności bezpieczeństwa energetycznego regionu. W tych uwarunkowaniach można przyjąć, że ukraińskie magazyny mogłyby odegrać kluczową rolę w logistyce handlu gazem ziemnym w regionie oraz zapewnieniu dostaw surowca do państw Europy Środkowej, zwłaszcza po zakończeniu tranzytu rosyjskiego gazu ziemnego przez Ukrainę z dniem 1 stycznia 2025 r. („Komentarze IEŚ”, nr 1274). Jednocześnie atak z początku sierpnia 2025 r. na gazociąg Transbałkański stanowi realne zagrożenie dla możliwości utrzymania zdolności importowych Ukrainy przed sezonem zimowym, może również uniemożliwić bliską kooperację ukraińsko-azerską. Ta współpraca obejmuje nie tylko dostawy, ale także rozwój wspólnych projektów infrastrukturalnych, udział ukraińskich firm w modernizacji infrastruktury energetycznej Azerbejdżanu oraz badania nad odnawialnymi źródłami energii. Spółka SOCAR określiła podpisaną umowę jako „nowy rozdział w historii niezależności energetycznej Ukrainy”. Z punktu widzenia Kijowa umowa ta zwiększa odporność systemu gazowego na presję zewnętrzną i stanowi dowód skutecznej polityki dywersyfikacyjnej.
Wnioski
[Fot. @chitsanupongs-images via Canva Pro]
Michał Paszkowski
Komentarze IEŚ 1417 (157/2025)
Wyzwania Ukrainy w zakresie dostępności gazu ziemnego