W Szwecji trwa debata na temat roli morskich farm wiatrowych i energii jądrowej w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego, a także osiągnięcia celów klimatycznych. Zgodnie z szacunkami poziom zapotrzebowania na energię elektryczną w tym państwie wzrośnie o ok. 160% do 2050 r. Taki skokowy wzrost konsumpcji, uwarunkowany procesem elektryfikacji, wymusi znaczne inwestycje. Ostatnia decyzja rządu w Sztokholmie o odrzuceniu realizacji 13 projektów budowy farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim w związku z zastrzeżeniami szwedzkich sił zbrojnych stanowi potwierdzenie, jak ważna jest reforma prowadząca do zwiększenia tempa realizacji projektów z zakresu morskiej energetyki wiatrowej.
Rola technologii jądrowych i energetyki wiatrowej. Szwecja należy do państw o wysokim poziomie zużycia energii elektrycznej, a zgodnie z prognozami Szwedzkiej Agencji Energii (Energimyndigheten) zapotrzebowanie w kolejnych latach może ulec znacznemu wzrostowi – z poziomu 134 TWh w 2020 r. do 349 TWh w 2050 r. („Komentarze IEŚ”, nr 879). Struktura wytwarzania energii elektrycznej obecnie jest zdominowana przez hydroelektrownie (40%), elektrownie jądrowe (29%) oraz lądowe farmy wiatrowe (20%). Problemem są jednak duże regionalne różnice dotyczące mocy wytwórczych, gdyż większość energii jest wytwarzana na północy państwa, natomiast największe zapotrzebowanie jest na południu. Obecnie w Szwecji działa sześć reaktorów jądrowych w trzech lokalizacjach (Ringhals, Oskarshamn, Forsmark).
Wybuch pełnoskalowej wojny na Ukrainie w lutym 2022 r., a także zmiana władzy w Szwecji w październiku 2022 r. („Komentarze IEŚ”, nr 723) sprawiły, że modyfikacji uległy kierunki zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego. Nowy centroprawicowy rząd koalicyjny skoncentrował się na budowie nowych mocy wytwórczych: powstaniu kolejnych elektrowni jądrowych oraz wydłużeniu eksploatacji już istniejących. Zgodnie z planami rządu do 2030 r. ma działać co najmniej 2,5 GW nowych mocy jądrowych, stanowiących prawdopodobnie 1-2 reaktory, natomiast do 2045 r. wytwarzana moc ma odpowiadać 10 dużym reaktorom o łącznej mocy ok. 8-10 GW. Zgodnie z szacunkami nowe reaktory jądrowe mogą kosztować ponad 28,5 mld USD, co oznacza, że nie uda się ich zbudować bez rządowego wsparcia. Niemniej jednak istnieje wiele ryzyk związanych z powstaniem tego typu elektrowni i to zarówno w aspekcie finansowym (wysokie koszty), politycznym (budowa elektrowni trwa lata, a brak konsensusu może zniwelować działania w tym zakresie), regulacyjnym, jak i międzynarodowym (vide umowa z sierpnia 2024 r. pomiędzy Szwecją a USA w sprawie wsparcia budowy elektrowni jądrowych). Co ważne, koncentracja na budowie elektrowni jądrowych ograniczy zasadność inwestycji w morską energetykę wiatrową, chociaż Szwecja posiada duże możliwości w tym względzie. Obecnie w państwie tym funkcjonują liczne farmy wiatrowe zlokalizowane w głębi lądu, głównie w dużych odległościach od większych ośrodków miejskich, oraz cztery morskie farmy wiatrowe (Lillgrund, Karehamns, Vänern, Bockstigen), o łącznych mocach wytwórczych wynoszących ok. 191 MW.
Istniejące rozwiązania prawne w zakresie morskiej energetyki wiatrowej. Obecnie w Szwecji obowiązuje system open-door w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, który zasadniczo polega na tym, że inwestorzy sami identyfikują i proponują lokalizacje dla farm wiatrowych, zamiast korzystać z odgórnie wyznaczonych przez państwo obszarów (system aukcyjny). W efekcie stroną inicjującą jest zainteresowane przedsiębiorstwo, które jest odpowiedzialne za przygotowanie inwestycji oraz odpowiednich analiz (np. ocena oddziaływania na środowisko). Jednocześnie to podmiot inicjujący przeprowadza całą serię konsultacji z różnymi agencjami rządowymi i lokalnymi władzami, co powoduje, że projekt może być na każdym etapie zablokowany. Do zalet tego typu podejścia można zaliczyć m.in. elastyczność inwestorów w zakresie wyboru lokalizacji, szybki rozwój rynku oraz większą różnorodność projektów o różnej skali. Natomiast jeśli chodzi o wady, to obejmują one m.in. nieefektywne rozmieszczenie farm z uwagi na brak centralnego planowania, złożony proces uzyskiwania zezwoleń, większe ryzyko dla inwestorów ze względu na potencjalne zablokowanie inwestycji ze strony władz lokalnych, a także brak koordynacji z innymi projektami.
Rozwiązania w Szwecji znacząco różnią się od istniejących w innych sąsiednich państwach. W Danii rząd wyznacza obszary na Morzu Bałtyckim przeznaczone pod farmy wiatrowe, a następnie organizuje aukcje, podczas których inwestorzy ubiegają się o koncesje. Tym samym proces jest scentralizowany, a rząd sprawuje nad nim pełną kontrolę. Jednocześnie inwestorzy mogą liczyć na dotacje i subsydia z przeznaczeniem na realizowane projekty. W Norwegii, podobnie jak w Danii, to rząd wskazuje konkretne obszary pod morskie farmy wiatrowe, a inwestorzy biorą następnie udział w aukcjach. To, co odróżnia system norweski od duńskiego, to bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące ochrony środowiska. Natomiast w Finlandii to władze regionalne mają swobodę w procesie wydawania koncesji, co mocno ogranicza proces konsultacji i zwiększa kooperację z samorządami. Jednocześnie rząd może wspierać konkretne projekty poprzez subsydia.
Obecnie rząd w Szwecji rozważa reformę, która miałaby wesprzeć rozwój morskiej energetyki wiatrowej. W tym celu przygotowywany jest raport zawierający sugestie dotyczące kierunku reformy planowania przestrzennego, który docelowo ma uwolnić proces wydawania pozwoleń. W Szwecji zgłoszonych do realizacji jest 27 projektów morskiej energetyki wiatrowej o łącznych mocach planowanych na ponad 52 GW, przy czym część z nich na początku listopada 2024 r. została odrzucona ze względów bezpieczeństwa w związku z negatywnym stanowiskiem wojska (m.in. możliwość zakłócenia funkcjonowania wojskowych radarów, czujników i sensorów rozpoznawczych). Obecne rozwiązania prawne wprowadzają liczne ograniczenia dla rozwoju tej technologii. W konsekwencji szanse na realizację tych projektów powinny wzrosnąć w momencie zmiany przepisów, która polegałaby na uproszczeniu procedur administracyjnych, poprawie koordynacji między władzami (także wojskiem) a inwestorami, a także wzmocnieniu ram prawnych wspierających rozwój morskiej energetyki wiatrowej.
Wnioski
[1] World Economic Forum, Fostering Effective Energy Transition 2024, 19.06.2024, https://www.weforum.org/publications/fostering-effective-energy-transition-2024/ [04.11.2024].
[Zdj. materiały prasowe]
Michał Paszkowski
Komentarze IEŚ 1239 (214/2024)
Potencjał morskiej energetyki wiatrowej w Szwecji