1 stycznia 2023 r. Szwecja po raz trzeci objęła półroczne przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Decydujący wpływ na obecną prezydencję i jej główne zadania ma inwazja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. W tym okresie Szwecja skoncentruje się na czterech obszarach priorytetowych. Prezydencja będzie również stanowiła wyzwanie dla nowego centroprawicowego gabinetu Ulfa Kristerssona (Moderaci), który w listopadzie 2022 r. przejął władzę.
Doświadczenia minionych prezydencji. Pierwszy raz Szwecja sprawowała przewodnictwo w pierwszej połowie 2001 r., gdy premierem był Göran Persson, a drugi – w drugim półroczu 2009 r., gdy rządem kierował Fredrik Reinfeldt. Obie prezydencje przypadły na zupełnie inne warunki. Pierwsza z nich – sprawowana w 2001 r. – była przedstawiana jako najważniejsze wydarzenie polityczne od czasu przystąpienia Szwecji do UE w 1995 r., które umożliwiło temu państwu zademonstrowanie jego zaangażowania w sprawy UE. Istotnym celem rządu Perssona było wywarcie wpływu na agendę polityczną UE, co widoczne było w położeniu nacisku na sprawy zatrudnienia (implementacja strategii lizbońskiej i zwrócenie uwagi na wyzwania demograficzne, w tym te związane z emeryturami) i ochrony środowiska (wzmocniono stanowisko państw UE w obliczu wyjścia USA z protokołu z Kioto). Prezydencja Szwecji aktywnie działała jako mediator w obszarze przejrzystości, w którym dzięki procedurze współdecyzji z powodzeniem przeprowadziła negocjacje w sprawie publicznego dostępu do dokumentów UE. W trakcie pierwszej prezydencji Szwecji zapadły też ważne decyzje w zakresie polityki rozszerzenia UE o państwa Europy Środkowej. Objęły one m.in. prowadzenie intensywnych negocjacji akcesyjnych (w tym zamknięcie kilku rozdziałów), wypracowanie kompromisu pomiędzy państwami UE w zakresie swobody przemieszczania się, czy też działania na rzecz przekonania sceptycznych państw UE do postrzegania rozszerzenia jako procesu zwiększającego bezpieczeństwo i dobrobyt Europy.
Kontekst wewnętrzny i zewnętrzny był diametralnie inny, gdy Szwecja po raz drugi objęła przewodnictwo w lipcu 2009 r. W tym czasie UE mierzyła się z konsekwencjami największego od lat 30. XX w. kryzysu gospodarczego i finansowego. Towarzyszył mu wysoki stopnień niepewności instytucjonalnej wewnątrz UE, związany z procesem ratyfikacji traktatu lizbońskiego (w lipcu 2009 r. wciąż czekano na ratyfikację traktatu przez Niemcy, Polskę, a szczególne obawy wiązały się z brakiem ratyfikacji przez Czechy i Irlandię) i przedłużającym się okresem utworzenia Komisji Europejskiej po wyborach w maju 2009 r. Zmierzenie się z ww. kryzysami, obok działań w obszarze ochrony środowiska (w związku z przygotowaniami do szczytu ONZ w Kopenhadze w grudniu 2009 r.), stało się niejako obowiązkowymi zadaniami prezydencji, czemu towarzyszyły także kwestie dyplomatyczne dotyczące tego, kogo mianować stałym przewodniczącym Rady Europejskiej oraz wysokim przedstawicielem UE ds. bezpieczeństwa i polityki zagranicznej. Mimo że miejsce na własne priorytety polityczne było ograniczone, Szwecja położyła nacisk na politykę azylową i migracyjną UE, przyjęcie Strategii UE dla regionu Morza Bałtyckiego („Komentarze IEŚ”, nr 34) oraz wzmocnienie pozycji UE w polityce zagranicznej, w tym ustanowienie (wspólnie z Polską) Partnerstwa Wschodniego z sześcioma państwami Europy Wschodniej i Południowego Kaukazu („Komentarze IEŚ”, nr 33).
Priorytety trzeciej prezydencji. Szwecja kontynuuje pracę trio, w skład którego wchodzą Francją i Republika Czeska. Prezydencja tej ostatniej (zakończona 31 grudnia 2022 r.) jest oceniania pozytywnie, pomimo licznych wyzwań dla UE związanych z agresją Rosji na Ukrainę (zob. „Komentarze IEŚ”, nr 651). Stojący na czele centroprawicowej koalicji mniejszościowej Ulf Kristersson podkreśla, że nielegalna i niedopuszczalna inwazja Rosji na Ukrainę stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa europejskiego, zmuszając mieszkańców Ukrainy do migracji i niosąc ze sobą konsekwencje dla światowych dostaw żywności i energii. Obecny etap wojny rosyjsko-ukraińskiej będzie kluczowy dla szwedzkiej prezydencji, ponieważ przyniesie liczne wyzwania, m.in. w zakresie utrzymania jedności UE w dalszym wspieraniu Ukrainy; rozszerzenia pomocy gospodarczej, humanitarnej i wojskowej dla Ukrainy; gromadzenia środków na odbudowę Ukrainy; ochrony prawa międzynarodowego i dążenia do pociągnięcia osób winnych zbrodni wojennych do odpowiedzialności; oraz uważnego monitorowania postępów Ukrainy jako państwa kandydującego do UE.
Wprawdzie kolejne miesiące mogą skutkować nowymi reperkusjami dla szwedzkiej prezydencji, jednak rząd Szwecji zapowiedział, że podczas półrocznego przewodnictwa w Radzie UE skoncentruje się także na czterech obszarach priorytetowych:
Wnioski
[Zdjęcie: Materiały Rady Unii Europejskiej]
Damian Szacawa
Komentarze IEŚ 758 (6/2023)
Prezydencja Szwecji w Radzie Unii Europejskiej: priorytety w cieniu wojny rosyjsko-ukraińskiej