W 2024 r. Estonia, uznawana za jednego ze światowych liderów cyfryzacji, ogłosiła kolejny etap w rozwoju administracji publicznej. Koncepcja „państwa osobistego” (est. personaalne riik) ma przenieść relacje między obywatelem a administracją na nowy poziom. Państwo ma bowiem nie tylko odpowiadać na potrzeby obywateli, ale je przewidywać, oferując spersonalizowane usługi z wyprzedzeniem. Wdrożenie tej koncepcji może wyznaczyć nowe standardy w globalnym podejściu do cyfryzacji usług publicznych. Jednakże wywołuje ona również obawy wśród społeczeństwa, dotyczące kwestii ochrony prywatności oraz zachowania autonomii obywateli w coraz bardziej cyfrowym świecie.
Państwo osobiste. W 2024 r. rząd Estonii zapowiedział kolejny etap cyfrowej transformacji państwa, wprowadzając koncepcję „państwa osobistego”. Ta idea stanowi następny krok w długotrwałym procesie cyfryzacji, który Ministerstwo Gospodarki i Komunikacji w publikacji „Personaalne riik” podzieliło na trzy etapy[1]:
Głównym założeniem najnowszej koncepcji jest proaktywne działanie administracji publicznej. Zamiast oczekiwać na inicjatywę obywatela w kwestii konkretnej usługi, władze mają antycypować potrzeby i proponować adekwatne wsparcie lub informacje. Nowa koncepcja zakłada, że państwo, dysponując danymi obywateli, może działać w tle, zapewniając im spersonalizowane usługi i wsparcie w kwestiach administracyjnych, uwzględniając przy tym ich indywidualne potrzeby. Tak zaprojektowany system ma oferować cyfrowe usługi publiczne, które będą posiadać pięć cech: skoncentrowanie na potrzebach obywatela, szeroka dostępność, proaktywność, wiarygodność i przejrzystość oraz tworzenie wartości dodanej dla społeczeństwa.
Nie jest to utopijna wizja – Estonia, bazując na solidnych fundamentach zbudowanych w poprzednich etapach cyfrowego rozwoju, jest gotowa – jak wskazują autorzy nowej koncepcji – na kolejny przełomowy krok, aspirując do roli światowego lidera w tworzeniu spersonalizowanego państwa.
Plan wdrażania koncepcji „państwa osobistego” w Estonii obejmuje kilka kluczowych etapów. Pierwszym z nich jest opracowanie modelu dojrzałości usług publicznych, opartego na ww. cechach usług „państwa osobistego”, oraz zintegrowanie tych cech z estońską „Strategią rozwoju społeczeństwa cyfrowego 2030” (Digiühiskonna arengukava 2030) do końca 2024 r. Równolegle prowadzone mają być prace nad identyfikacją możliwości i ograniczeń prawnych we wdrażaniu tej koncepcji. W kolejnym etapie przewidziano rozwój co najmniej 10 usług związanych z wydarzeniami życiowymi dla obywateli oraz 10 usług dla przedsiębiorców, a także rozwój interoperacyjnych centralnych kanałów usługowych do końca 2025 r. Koncepcja „państwa osobistego” będzie zapewne – podobnie jak dotychczas miało to miejsce w Estonii – w znacznej mierze wdrażana w sposób zdecentralizowany, jednak część zadań może być realizowana w ramach nowo powołanego w rządzie Kristena Michala ministerstwa sprawiedliwości i cyfryzacji, na którego czele stoi Liisa-Ly Pakosta. Warto podkreślić, że autorem koncepcji „państwa osobistego” jest liberalna i innowacyjna partia Estonia 200, której członkiem jest także Pakosta.
e-Estonia. Estonia ma silną pozycję w zakresie cyfryzacji dzięki konsekwentnej strategii budowy społeczeństwa opartego na wiedzy, przyjętej wkrótce po odzyskaniu niepodległości. Kluczowe dla tego sukcesu były sprzyjające uwarunkowania geopolityczne po upadku Związku Radzieckiego, które umożliwiły stworzenie nowego systemu opartego na technologiach informacyjno-komunikacyjnych. Istotną rolę odegrali w jego tworzeniu doświadczeni naukowcy z okresu sowieckiego, którzy wnieśli znaczący wkład w rozwój sektora ICT. Ponadto bliskość geograficzna z państwami nordyckimi skłoniła estońskich specjalistów z branży ICT do zainicjowania szeregu wspólnych projektów z przedsiębiorstwami telekomunikacyjnymi ze Szwecji i Finlandii. W efekcie w latach 90. XX wieku państwa nordyckie miały istotny wpływ na kształtowanie się polityki cyfrowej w Estonii, tak w zakresie normatywnym, jak i praktycznym. Równocześnie jednak Estonia przyjęła innowacyjne podejście, stawiając na budowę unikalnych systemów od podstaw, zamiast modyfikacji istniejących rozwiązań. Efektywne zarządzanie opierało się na zdecentralizowanej polityce cyfrowej i silnym partnerstwie publiczno-prywatnym.
Podjęcie wówczas śmiałych i dalekowzrocznych planów skutkuje obecną pozycją – i co równie istotne rozpoznawalną marką – Estonii jako państwa innowacyjnego, w którym technologia cyfrowa determinuje rozwój społeczno-gospodarczy. Znajduje to także odzwierciedlenie w wysokich pozycjach w rankingach cyfrowych usług publicznych – drugie miejsce na 35 państw europejskich według eGovernment Benchmark 2023 oraz drugie na 193 państwa ONZ według UN E-Government Survey 2024. W tym ostatnim rankingu, wydanym we wrześniu 2024 r., wskazano, że „Estonia kontynuuje umacnianie swojej globalnej pozycji lidera w dziedzinie cyfrowego rządu poprzez solidną infrastrukturę i przyszłościowe inicjatywy. […] Estonia opracowała kompleksowy system tożsamości cyfrowej, umożliwiający bezproblemowy dostęp do usług publicznych online. Skupiając się na zarządzaniu opartym na danych, Estonia jest również pionierem w integracji sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa i technologii nowej generacji, takich jak 5G. Krajowa strategia Estonii jest ściśle zbieżna z Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) oraz cyfrowymi strategiami Unii Europejskiej, wspierając międzynarodową współpracę i innowacje w dostarczaniu usług publicznych”.
Wnioski
[1] https://www.mkm.ee/sites/default/files/documents/2024-02/PersonaalneRiik-MKM_05.02.2024.pdf
[Zdj. materiał ilustracyjny / varivalimised.ee]
Marlena Gołębiowska | Aleksandra Kuczyńska-Zonik
Komentarze IEŚ 1210 (185/2024)
Estonia: koncepcja „państwa osobistego”